Wednesday 8 June 2011

HIKAYAT SYAITAN GEMUK BERTEMU SYAITAN KURUS

Pada suatu hari telah bertemu syaitan kurus dengan syaitan gemuk maka masing-masing kehairanan terhadap apa yang berlaku pada diri sahabat mereka. Syaitan yang kurus hairan melihat mengapa begitu gemuk kawannya dan yang gemuk pula hairan melihat betapa kurus kawannya itu.

Maka bertanyalah syaitan yang gemuk kepada yang syaitan yang kurus, “wahai sahabatku, mengapa begitu kurus aku melihat engkau?”. Menjawablah syaitan kurus dengan penuh dukacita, sebenarnya aku telah ditugaskan untuk mengikut seorang lelaki yang beriman untuk menggodanya, tetapi malangnya lelaki itu selalu membaca ‘Bismillahhirrahmanirrahim’ setiap waktu samaada masuk ke rumah, sebelum makan atau apa saja perbuatannya mesti dimulai dengan ucapan tersebut, kerana itu aku tidak dapat bersekutu dengannya dalam segala pekerjaannya termasuklah makan dan minum. Itulah yang menyebabkan keadaan aku kurus begini.

Syaitan kurus pula bertanya, “ Wahai sahabatku yang beruntung, mengapa engkau kelihatan gemuk dan bertenaga seperti ini?”. Maka menjawab syaitan gemuk dengan gembira dan bangganya bahawa sesungguhnya aku juga telah menerima tugas seperti engkau Cuma lelaki yang perlu aku ikut itu melupakan lelaki yang lalai dan sentiasa mengabaikan bacaan Bismillah dalam semua urusannya, kerana itu aku dapat menyertai dalam semua urusannya. Aku dapat masuk ke dalam rumahnya, makan dan minum besertanya dan aku menunggang di atas tengkuknya laksana ia haiwan peliharaanku.

No comments:

Post a Comment


ShoutMix chat widget