Sunday 12 June 2011

ANAK KECIL YANG TAKUT DI BAKAR DALAM NERAKA

Dalam sebuah riwayat menceritakan, seorang lelaki tua sedang berjalan-jalan di tepi sungai, sedang dia berjalan-jalan dia terpandang seorang anak kecil yang sedang mengambil wuduk. Tetapi yang menghairankan budak kecil itu mengambil wuduk sambil menangis. Apabila orang tua itu melihat anak kecil itu menangis maka orang tua itu pun bertanya, wahai anak kecil,kenapa menangis?

Maka berkata anak kecil itu.Wahai pakcik,saya telah membaca sepotong ayat Al-Quran sehingga sampai kepada ayat yang berbunyi,YAA AYYUHAL LADZIINA AAMANUU QUU ANFUSAKUM;yang bermaksud wahai orang-orang yang beriman, jagalah olehmu sekalian akan dirimu.Apabila saya terbaca ayat ini maka berterusan gugurlah air mata saya sebab takut akan dimasukkan kedalam api neraka.

Berkata orang tua itu, wahai anak kecil, janganlah kamu menangis kerana takut lagi, sesungguhnya kamu terpelihara dan kamu tidak akan dimasukkan kedalam api neraka lantaran kamu masih kecil dan tidak memikul dosa. Berkata anak kecil itu. Wahai pakcik, bagaimana saya boleh berhenti menangis sedangkan tidakkah pakcik lihat kalau orang menyalakan api maka yang pertama sekali mereka meletakkan ranting-ranting kayu yang kecil dahulu kemudian baru mereka meletakkan kayu yang besar.Jadi tentulah saya yang kecil ini akan dibakar terlebih  dahulu sebelum dibakar orang yang besar.

 Berkata orang tua itu dalam keadaan insaf, sambil menangis. Sesungguhnya anak kecil ini lebih takut kepada api neraka daripada orang yang dewasa maka bagaimanakah keadaan kami nanti.

No comments:

Post a Comment


ShoutMix chat widget